ZAŠTO NEMA VELIKIH MUŠKIH UMJETNIKA? je prva u nizu izložbi u regionu u okviru projekta „Percepcije“. Postavka predstavlja spoj djela britanskih umjetnica iz bogate kolekcije British Council-a i radova crnogorskih umjetnica. 

Pitanje Zašto nije bilo velikih umjetnica? koje je 1971. godine postavila Linda Nohlin (Linda Nochlin), otvorilo je niz problemskih preispitivanja kanona istorije umjetnosti koji su zanemarivali, marginalizovali i ignorisali ženske glasove i pozicije unutar kompleksnog svijeta umjetnosti i njegove prošlosti.

Iako postavljeno prije gotovo pola vijeka, ovo pitanje i dalje predstavlja aktuelnu temu ne samo umjetničkih, već i širih društvenih konstalacija – uprkos velikim pomacima na planu ženske emancipacije i borbe za ravnopravnost tokom proteklih stotinu godina, u našoj se savremenosti i dalje snažno reprodukuju modeli patrijarhalnih društveno-političkih odnosa koji žene smještaju u nejednaki položaj u različitim poljima, od ekonomskog do obrazovnog i kulturnog, tako da teme o tzv. „ženskim pitanjima“ predstavljaju vitalne preokupacije i savremenih umjetničkih i izložbenih praksi.

Imajući ovo u vidu, ne iznenađuje da je prva izložba koja se u okviru projekta Percepcije otvara naslovljena pitanjem: Zašto nema velikih muških umjetnika?, upućujući na neophodnost ponovnog razmatranja jedne od ključnih provokacija za razumijevanje umjetnosti, a preko nje i sveobuhvatnijih odnosa na kojima se razvijaju, kako naša istorija, tako i naša sadašnjica.

Na izložbi će biti prikazana djela sljedećih umjetnica Abigail Lane, Anthea Hamilton, Camilla Løw, Celia Hempton, Clare Strand, Elizabeth Price, Gillian Wearing, Helen Chadwick, Laura Aldridge, Lubaina Himid, Madame Yevonde, Rachel Whiteread, Sarah Lucas i Tracey Emin, kao i Adrijana Gvozdenović, Anka Burić, Brigita Antoni, Gordana Kuč, Irena Lagator Pejović, Jelena Tomašević i Lenka Đorojević.

Teme ovih ambicioznih i inovativnih izložbi osmislili su zajedno kustosi pet muzeja u kojima će biti prikazani ovi radovi. Kustoskinja Natalija Vujošević predstaviće na jedinstven način kako tretira temu rodne zastupljenosti u kolekcijama.

Izložbu možete pogledati u Crnogorskoj galeriji umjetnosti “Miodrag Dado Ðurić", na Cetinju, od 3. jula do 28. avgusta.

Neka od djela koja će biti izložena na Cetinju:

Sarah Lucas, Self Portrait with Fried Eggs, 1996 from Self-Portraits 1990-1998 1999 © Sarah Lucas, courtesy Sadie Coles HQ, London
Laura Aldridge, Mean (mean), Courtesy of Koppe Astner and the artist